منتدى الفراعنة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى الفراعنة

منتدى أ/سمير حماية


المواضيع الأخيرة

التبادل الاعلاني


    سندريلا 5 لغز الصورة

    avatar
    سميرحمايه

    عدد المساهمات : 3157
    تاريخ التسجيل : 29/10/2010
    العمر : 52

     سندريلا 5  لغز الصورة  Empty سندريلا 5 لغز الصورة

    مُساهمة من طرف سميرحمايه الإثنين يوليو 06, 2015 4:26 am



    سندريلا 5

    لغز الصورة

    لا تزال سندريلا عالقة في اسطورة الشمس .تحلم بالفارس . تتذكر كلمات تسمعها ولا تجدها ويرتد صداها في الأعماق.تحتاج أنشودة الحياة ..مهاجرة لمدن المجهول . تحمل على أكتافها أوجاع الأيام .تغازلها الحقيقة فتلد سرابا .. تلد خيالاً من حملاً كاذبا . أحلامها قابعة لم تغير ملابسها . تمنت لو ارتدت ثوبا جديدا . فراشها لم يتخير حاله . يحن للأنين . يشتاق لستارة الإحساس لتحجب كل الآهات . أوراقها متبعثرة . تسجل يومياتها بعنوان إمرإة متكسرة تختفي وراء الشمس . تعيش بظل . إمرأة هوت الوجع فغزلت منه شالا يطوق صدرها في حرارة لا تغيب صيفاً ولا شتاءاً.تعيش بجسد يسكن سابع أرض ورأس تتدلى من السماء البعيدة .عندما أرادت أن تهوى هوت هلاك ..أمسكت بخيوط المستحيل لتصنع منه حبلاً. ترحل نحوه روحها كل صباح ومساء فتفارق جسدها ..تشدو على وتر القلب أجمل الأغنيات .. تعرت من كل مشارها لتهديها إليه فحياتها في الخلود بجواره حتى ولو كان حلماً.

    مع كل مساء تناديه أحبك فتدمع عينيها بالرجاء .. تذوب كل كلمات العشق على لسانها وتتمنى أن تتذوقها فهي تسكبها له كأساً من زنجبيل العشق . وتتساءل هل تراه وجها إلى وجه . أم يظل حلما يزور المنام وظلا ً يختفي حول سطور الأوراق .... لم تيأس وظلت تسطر الرسائل وتبعثر الأماني في الفضاء . عسى أن تصل السماء .تحلم بالنظر لعينيه وتبحر فيهما . تحلم بلمس يديه ليذوب الجليد القابع في كفيها .كانت تسمي هذا الحلم باللقاء بلقاء السراب ... تتخيل طيفه من بعيد يداعبها ويناديها فتجري مهرولة نحوه وتصطدم بالسراب . تغمض عينيها وتهاجر إليه فيحاصرها الضباب فتظل تمزق في خيوطه وهي ترتعش وتبكي . لا ترى شيئا سواه .. لا تحلم سوى بلقاه ..الطريق طويل ولا ينتهي وكل الدروب والشوارع نتشابكة ومتداخله .حتى الوجوه غريبة ولا ترى شبيهاً له ...تتحدى الصعاب وتكسر كل الحواجز متسلحة بلهفة اللقاء ... أضواء خافته لا ترى منها شيئاً تسير وأنفاسه هي دليلها . تشم رائحته ولا تنهي عبر ممرات الزمن... تنظر إلي أعلى فتجده عالقاً في سحابة يناديها . راسماً أسمها بالنجوم ... غياب صعب ومغيب قاتل . انه لقاء العاصفة . لقاء الجليد ... لقاء عنوانه المستحيل ..وكلما اقتربت منه في خيالها .. راح يهرب ... يجري ..تبكي بحرقة .تجلس في حداد دائم . تعود للأوراق فتلبسها السواد وتقيم عليه الحداد .

    ....الزيارة

    غالباً لا ترحب سندريلا بالزيارات المنزلية واكتفت أن تعيش راهبة لهذا الحلم ... هو حلم مقدس بالنسبة لها . وهبت نفسها راهبة لحلم ...هي في عزلة كاملة ...وانتابتها بعض السخونة وارتفعت درجة حرارتها فاتصلت بإحدي صديقاتها التى جاءت على عجل ومكثت بجوارها حتى استقرت حالتها ... هي حنين صديقتها المولعة بالرجال والتي تبدلهم كما تبدل ثيابها . تعتبر الرجل صيداً مسلياً لها من وراؤه تقتات وتسلي نفسها وتتمرد على بساطتها وتعيش بشكل مرفه يرضي غرورها ويكبح جماح أحقادها على الأغنياء ... إمرأة مستهترة تزوجت الكثير ولديها طفلة وتعيش حياتها بالطول والعرض .

    .... سندريلا تداعب حنين .. أيه آخر مغامراتك العاطفية ...

    .. نظرت لها حنين وهي تبتسم والله الوضع مش كويس ومش عرفه الرجاله مالهم .

    ..سندريلا ... مالهم .

    ... هايجين على الفاضي ...ماشيه حسب الريح ولكن فيه حاجة غريبة حصلت .

    .. سندريلا خير .

    حنين .... أنت عارفه صديقتي زوجة الممثل المعروف .

    سندريلا ... أيه فكك بيها . أنت مش قطعتي علاقتك بيها .

    ....حنين ... نعم قطعت ولكن افتكرتها امبارح . حصل حاجة غريبة .

    سندريلا ... قولي بقى من غير مقدمات .

    حنين .... من اربع سنين كانت بتحكيلي عن مغامرات رجل في اسكندرية وكنت بضحك معاها وبقولها هو فيه رجالة دلوقتي . اللي موجودين ذكور فقط ياحبيبتي .

    سندريلا ... ماشي وبعدين . اختصري .

    حنين ... أخدتني معاها اسبوع في اسكندرية وكنا بنراقب هذا الرجل فعلا غريب ... ست أيام وهو على نفس الحال ...

    سندريلا .... حال أيه ... من بداية الساعة سبعة مساءاً تزوره النساء ولا يجلس أكثر من ساعة مع أي واحده .. في اليوم حوالي عشرة كنا بنعدهم ومافيهمش واحدة اتكررت .

    ... سندريلا ... يبقى راجل طفس وفيه منه كتير .

    حنين ... بالوضع ده صعب . في اليوم السابع بقينا ننكش فيه مرة نبعتله فاكهة ومرة قهوة وهو يضطر يطلبلنا طلبات .

    .. سندريلا ... عاوزين تصيدوه وهو حيصيدكم.

    ..أنا حاسه أن صديقتي بتحبه ولكن أنا عاوزه أعرفه . تركنا ترابيزتنا وذهبنا إليه مستغلين معرفة ناني بالكوتشينة وفتح الطالع .

    ... سندريلا وبعدين ...

    ... حنين ... رحب بينا وجلسنا معاه وطبعا بحجة أن ناني حتشوف الطالع بتاعه ... مسكت الكوتشينتين وفنتتهم على بعض بشكل كبير وحطتهم على الترابيزة .

    سندريلا .... أوعي تقولي طلعله بنت.

    حنين ياريت ...

    سندريلا ... طلعله أيه .

    .. حنين .... اختار تمن ورقات ورا بعض يطلعوا التمن ورقات بنات .

    ... سندريلا ... استحالة مش ممكن .

    .. حنين .... والله هو ده اللي حصل من سته وخمسين ورقه طلعله التمن بنات .

    ... سندريلا ... طيب .. أيه اللي فكرك بيه .

    ... حنين ....وانا بفتح الفيس امبارح ورغم ان ليه صفحة من سنين لقيت صورة واحد أمامي .. قلت الشخص ده مش غريب عليه .... جبت صفحته وافتكرت الكلام اللي حكيته ليك واتصلت بناني احكيلها شافته . قالت هو والكارثة بنفس قوته وعنفوانه والتفاف كل النساء حواليه .. أنا مانمتش خالص من وقتها ولحد ماكلمتيني .. يفتح ويدخل .. ألاقي وراه عشرات النساء . يقفل ماتشوفيش حد .

    سندريلا ... فعلاً موضوع غريب ... شكله أيه ده .

    حنين ... استني افتحلك صفحته .

    أمسكت حنين بالاب توب الخاص بسندريلا وفتحت الجهاز والصفحة وسندريلا تفكيرها بعيد .. هناك .. تعيش في صمت إيقاعه .. تنصت إليه في شوق وحنين .. تصرخ بصوت العشق كأنه يتحسس جسدها. كأنه أمامها يقرأ تضاريس جسدها ويلامس أهاتها .. تأخذها رعشة كبيرة .. ثم تفيق على صوت حنين .

    حنين … تقترب منها ماسكة الجهاز … هو ده ياستي .

    سندريلا … تنظر إلي الصورة …تقتلها المفاجأة . تطعنها الدهشة .يجرحها التفكير …تكاد أن تصرخ .. قلبها توقف على النبض . خطفت منها الجهاز وراحت تفتش في كل صوره .. لم تعبأ بتساؤلات حنين ..يداها ترتعش . شفتاها تمتم بحروف غير مفهومة .تقلب في الصور بجنون .

    … حنين ….فيه أيه … أيه اللي حصل .. أنت تعرفيه .

    … سندريلا … هو اللي بيجيني في الحلم … هو الراجل اللي بحلم بيه ياحنين .

    … حنين …. لا .. مش ممكن … أنت عاوزه تجنيني …هو خلص على النسوان في الواقع ورايح كمان يجيلهم في الحلم … لا أكيد يشبهه .

    سندريلا …. لا … هو بكافة ملامحه وتفاصيله … هو الرجل اللي بحلم بيه كل يوم .

    حنين … لا ده مش طبيعي ولا كلام يصدقه عاقل ..معقولة يكون شقي في الواقع وكمان الاحلام .. طيب ازاي .

    سندريلا … والله هو اللي بشوفه وبحسه وبحلم بيه …معقولة أنا وجدته .





      الوقت/التاريخ الآن هو السبت أكتوبر 23, 2021 8:15 pm